Online methodes om meer klanten aan te trekken

U bent hier:
Verwachte leestijd: 3 min

Wilt u meer klanten trekken naar uw salon of winkel? Dan zijn daar een ontelbaar aantal methodes voor. Het is daarom belangrijk om een plan te hebben waarbij de meest effectieve methodes worden gekozen.

Laten we beginnen met een korte lijst van de belangrijkste factoren om via de online-route meer klanten aan te trekken.

  1. Zichtbaarheid op Google (in de eerste 10 zoekresultaten komen)
  2. Verwezen worden door populaire blogs en websites
  3. Aanwezig zijn op een of meerdere platforms (sociale media of website) waar al je bedrijfsgegevens en activiteiten op een aantrekkelijke manier worden aangegeven.

Methode 1: Hoe je zichtbaar wordt op Google is voor veel salonhouders en winkeleigenaren eigenlijk een soort mysterie. We zetten een aantal makkelijk uitvoerbare maar krachtige methodes op een rijtje.

  1. Betaalde advertenties: een stap waar je weinig tijd voor hoeft te investeren, maar die zelden voldoende is op zichzelf is adverteren via Google. Hiermee kom je gemakkelijk op nummer een in een bepaalde zoekresultaat.
  2. Organisch hoger komen: uiteraard is het aantrekkelijker om zonder of weinig kosten te maken hoger te komen. In dit geval kost het echter tijd om succesvol te zijn. De manier om kosteloos hoger te komen in Google wordt organische SEO genoemd.

    Hiervoor is het het belangrijkste dat je een aantal termen kiest, zoals “permanente make-up” die je dan op belangrijke plekken in je website aanhaalt en soms herhaalt. Om dit succesvol te doen kun je deze termen het beste gebruiken op je hoofdpagina aangezien dit termen zijn die je bedrijf goed beschrijven. Daarnaast is het aangeraden om een eigen blog te beginnen waarmee je aantrekkelijke artikelen schrijft voor je bezoekers terwijl je continu deze termen gebruikt op relevante plekken in je artikels.

    Het is daarnaast ook belangrijk om een snelle, veilige website te hebben. Wanneer je een bepaalde budget hebt voor advertenties en marketing, is het belangrijk om eerst je fundamenten sterk te hebben om vervolgens over te gaan tot acties en promoties. In alle gevallen hoor je als salonhouder een mooie, schone en veilige website klaar te hebben voor je klanten.

    Wat betreft de design van een dergelijke website zijn er twee opties:
    A. Je kunt deze laten vormgeven
    B. Je kunt je website zelf vormgeven (tegenwoordig een stuk makkelijker)

    A. In het eerste geval raden we je aan om bij Nederlandse en eventueel Belgische designers te blijven. Zij zijn niet per se beter in hun werk dan hun collega’s, maar begrijpen de design-mentaliteit van dat land het beste. Nederlandse designers kiezen vaak voor een minimalistische, heldere en simpele design dat de ogen niet vermoeit. Deze website is vormgeven en ontwikkeld door Fascina.nl maar er zijn honderden andere bedrijven die ook op een hoog niveau kunnen werken.

    B. Je kunt tegenwoordig ook gemakkelijk zelf vormgeven. We raden hiervoor een Wordpress-installatie aan. Vervolgens kunt u via Elementor PRO een reeks templates (sjablonen) kiezen waardoor u met een handomdraai al een aantrekkelijke site kunt hebben.

Qua snelheid en veiligheid zijn er veel aantrekkelijke hostingbedrijven aanwezig. Toch is op dit moment het hoogst haalbare qua serverkwaliteit Google Cloud Hosting. Het is moeilijk om dat zelf in te stellen en dus raden we bedrijven zoals Kinsta aan die dit voor jou kunnen opzetten.

Een andere fundamentele methode is je inschrijven op Google Mijn Bedrijf, waardoor je makkelijk vindbaar wordt op Google Maps en in de zoekresultaten van Google.

Tot slot kun je voor een stap-voor-stap reeks aan instructies aankloppen bij rankingCoach die voor ieder website individueel een stappenplan opzet om de online-aanwezigheid van lokale bedrijven te optimaliseren.

Methode 2: Maak het persoonlijk
Klanten willen graag weten of de persoon die ze behandeld vaardig is en aardig is. In het eerste geval is het belangrijk dat er ten minste op een plek staat wat voor opleiding of cursussen je hebt genoten en hoeveel ervaring je hebt. De tweede factor is minstens even belangrijk: kom je aardig en toegankelijk over? Om dit te communiceren kun je het beste een kort bericht op je website schrijven over jezelf en misschien heel kort over de zaken die jij belangrijk vindt in het leven (bijvoorbeeld, je familie, korte wandelingen maken in de natuur, reizen). Daaraan kun je dan een leuke foto toevoegen waarbij je gezicht goed zichtbaar is.

Na dit fundament gezet te hebben, kun je eventueel overgaan tot een veel impactvollere methode. Je kunt op je sociale media en website video’s delen over je dagelijkse praktijk in de vorm van vlogs. Hierbij kun je een glimp uit je eigen leven delen waardoor je meer relatable en toegankelijk overkomt. Het blijft namelijk de vraag of iemand naast zijn of haar behandeling ook een fijne, comfortabele namiddag zal beleven op jouw salon.

Disclaimer: sommige links zijn affiliate-links, maar gaan niet ten koste van onze onafhankelijkheid.
Voor een uitgebreide uitleg van de bovenstaande punten kunt ook hier terecht.

Heeft u nog meer vragen? Neem dan gerust contact met ons op.

Was this article helpful?
Dislike 0
Aantal keer bekeken: 12